Valdkonnad / Tubakas

Enamik inimesi hakkab tubakat tarvitama sotsiaalsetel põhjustel ja jätkavad seda harjumusest,  psühholoogilisest vajadusest ja kiiresti arenevast nikotiinisõltuvusest.

Tubakatarvitamisel võib olla palju erinevaid põhjusi. Noortel on selleks peamiselt uudishimu, sõprade, tuttavate, perekonnaliikmete või iidolite eeskuju. Levinud on arvamus, et kui tarvitan tubakat, siis olen iseseisvam ja täiskasvanum. Lisaks veel:

  • tahtmine kuuluda gruppi, mistõttu on vaja sarnaneda teistega;
  • eksiarvamus, et suitsetamine teeb populaarseks, seksikaks, edukaks;
  • arvamus, et suitsetamine annab energiat ning vähendab stressi;
  • ei usuta, et suitsetamine kahjustab tervist;
  • kui on juba mõnda aega suitsetatud, siis on suitsetamise põhjuseks ka tekkinud füüsiline ja vaimne sõltuvus.

Eestis suitsetab 16–64-aastastest inimestest 29,4% (neist 22,1% on igapäeva- ja 7,3% juhusuitsetajad) ehk üle 251 000 inimese. Igapäevasuitsetajaid on ligi 190 000. Enamik inimesi hakkab suitsetama sotsiaalsetel põhjustel (nt sotsiaalse võrgustiku või tutvusringkonna mõju, töötus, iidolite ja autoriteetide eeskuju, haridustase, madal enesehinnang jne) ja jätkavad seda harjumusest või psühholoogilisest vajadusest.

Lastest, kelle vanemad on suitsetajad, saavad suure tõenäosusega samuti suitsetajad ja seda juba teismeeas, kuna nad on üles kasvanud suitsetajate keskkonnas. Tubakatarvitamise kaudu tuntakse end rohkem iseseisva ja täiskasvanuna. Noorte suitsetamiskäitumisele mõju avaldavad tegurid on järgmised:

  • sotsiaal-majanduslikud (vanus, sugu, rahvus, perekonna suurus ja struktuur, sissetulek jms);
  • interpersonaalsed (vanemate, õdede-vendade, sõprade suitsetamine, läbisaamine nendega);
  • käitumuslikud (hüperaktiivsus, koolist puudumine, halb õppeedukus);
  • isiksuslikud tegurid.

Vaatamata sellele, et Euroopa Liidus ning nüüdseks ka Eestis on keelatud kasutada sigarettidega seoses selliseid ingliskeelseid sõnu nagu mild ja light (mahe ja kerge), püüavad turundajad ikkagi tarbijat sellesisuliste reklaamlausete või sigaretipakkidel kasutatavate erinevate värvide abil eksitada. Naistele on suunatud ka eriliselt disainitud (pikad ja peenikesed) sigaretid.

MÄRKSÕNAD: tubaka tarvitamine tubakatarvitamine suitsetamine tubakas